FANDOM

Soumilat Wyspy Północnej
NorthIslandFlag
Flaga Soumilatu Wyspy Północnej
Języki urzędowe hindi, angielski, niemiecki, indonezyjski
Stolica Wellington
Ustrój państwa dyktatura wojskowa
Ostatnia głowa państwa Soumil Bhaskar
Liczba prowincji 3 - świat w płomieniach
Soumilat Wyspy Północnej - historyczne samozwańcze państwo na terenie Nowej Zelandii. Istniało od 19 listopada 1914 roku do 9/10 stycznia 1915 roku.

Historia

Walki Stronnictwa Wolności

14 listopada 1914 roku Ministerstwo Informacji Welenezueli ogłosiło powstanie Stronnictwa Wolności, które miało walczyć z Supersojuszem oraz dominiami brytyjskimi. W ramach współpracy międzynarodowej państwa nowej koalicji wypowiedziały wojnę Gujanie oraz Nowej Zelandii. W przypadku drugiego z tych państw, główną siłę miało stanowić austriackie wojsko oraz niezależna flota sojuszu. Już 16 listopada pierwsze oddziały wkroczyły na Wyspę Północną. Przez 4 dni trwały krwawe walki oraz bombardowanie od strony oceanu.

Proklamacja niepodległości

19 listopada 1914 roku cała Wyspa Północna znalazła się w rękach Stronnictwa Wolności. Wówczas w mieście Wellington Bhaskar ogłosił się jej soumilem. W ten sposób powstało samozwańcze państwo, w którym aby utrzymać władzę wprowadzono dyktaturę wojskową. Istnienie rządu na Wyspie Północnej zostało uznane jedynie przez Austrię i Welenezuelę, a od 8 grudnia także przez Papuę-Nową Gwineę. 6 grudnia nowozelandzki generał Andrew Caulfield przedstawił plan odbicia straconych ziem.

Porażka obronna

13 dni po rozpoczęciu ofensywy Nowej Zelandii, Wellington został przez nią zdobyty. Okres obrony stolicy został nazwany przez Stronnictwo Wolności Trzynastoma Dniami Do Porażki. Dzień później, 22 grudnia upadła obrona miasta Foxton. Koalicja założyła wówczas, że wojna jest stracona. 5 stycznia 1915 roku miasto Napier przeszło we władania dominium brytyjskiego. 9 stycznia rozegrała się bitwa pod Auckland. Wówczas wszystkie wojska Stronnictwa Wolności wycofały się z Nowej Zelandii. Data ta została uznana za koniec istnienia państwa. Sama Nowa Zelandia wraz z Boliwią utrzymują jednak, że to 10 stycznia jest datą upadku Soumilatu.

Stosunki międzynarodowe

Przyjazne

  • Welenezuela - działanie w Stronnictwie Wolności
  • Papua-Nowa Gwinea - działanie w Stronnictwie Wolności
  • Austria - działanie w Stronnictwie Wolności i duży udział w walkach niepodległościowych

Wrogie

  • Nowa Zelandia - przeciwnik w czasie wojny niepodległościowej i obronnej

Więcej z Fandomu

Losowa wiki