FANDOM

Komunizm.png Towarzyszu!

Ten artykuł dotyczy osoby związanej z komunizmem. Uważajcie na siebie!

Salvador Antonio Frías Vega
Oscar Benavides.jpg
Frías w 1914
Data i miejsce urodzenia 19 lipca 1871, Yacuíba
Data i miejsce śmierci 22 stycznia 1915, La Paz
Przywódca Socjalistycznej Republiki Boliwii 30 grudnia 1914- 2 stycznia 1915
Przywódca Socjalistycznej Republiki Boliwii 15 stycznia 1915- 22 stycznia 1915
Salvador Antonio Frías Vega- boliwijski generał, przywódca Socjalistycznej Republiki Boliwii na przełomie 1914 i 1915 roku.

Życiorys

Młodość

Frías urodził się na obrzeżach Yacuíby, miasta położonego 3 kilometry od granicy z Argentyną. Jego ojciec, jak duża część mieszkańców Yacuíby, pracował w służbie granicznej Boliwii. Młody Salvador wraz z ojcem często przebywał w San Ramón w Salcie po argentyńskiej stronie. W wieku 17 lat opuścił Yacuíbę i uczęszczał do szkoły wojskowej w Tariji.

Kariera wojskowa

Mając 24 lata udał się do Narodowej Akademii Wojskowej w La Paz. Uzyskał stopień majora. W 1900 roku wyruszył do Kolumbii, gdzie walczył w Wojnie Tysiąca Dni po stronie konserwatystów. Podczas wojny poznał Carlosa Restrepo, przyszłego prezydenta Kolumbii, z którym utrzymywał przyjazne stosunki podczas swoich rządów w La Paz.

Przewrót wojskowy

W czerwcu 1914 Frías dołączył do spisku oficerów pod przewodnictwem podpułkownika Gervasio Cazaresa. Wkrótce stał się jego najbardziej zaufanym współpracownikiem. 12 listopada 1914 roku w wyniku przewrotu dokonanego przez spiskowców Cazares objął władzę w państwie. Frías został jego zastępcą i przedstawicielem zagranicznym.

1 grudnia Frías wyruszył z misją wojskową do atakowanej przez Welenezuelę Kolumbii, gdzie w Bogocie pomagał prezydentowi Restrepo. 8 grudnia wobec uspokojenia się sytuacji powrócił do kraju.

Rządy

30 grudnia 1914 roku podczas defilady w Santiago del Chile Jose Bigotelles Venesuel dokonał nieudanego zamachu na generała Cazaresa. Rannego generała zastąpił Frías, przejmując władzę w Boliwii. 2 stycznia bojówkarze z "Wolnej Boliwii" zajęli pałac prezydencki. Generał Frías uciekł do Sucre, a następnie skierował się do Santa Cruz, gdzie dowodził wojskami Socjalistycznej Boliwii. 5 stycznia rozpoczął marsz w kierunku stolicy i 11 stycznia dotarł do Cochabamby. Wobec zamrożenia frontu z wojskami rządu Frías podjął decyzję o przetransportowaniu 3 tysięcy żołnierzy pod swoim dowództwem do La Paz. 15 stycznia w La Paz rozpoczęli szturm na budynki rządowe i zajęli gmach parlamentu po krótkiej wymianie ognia. Frías znów objął władzę. Rozpoczęto aresztowania członków rządu, którzy przeżyli atak. Zbytnie przywiązanie uwagi Fríasa do tej sprawy dało szansę rewolucjonistom z "Wolnej Boliwii" do przeprowadzenia ataku na parlament, w wyniku którego władzę przejął Florencio Zapata, a Frías zginął podczas strzelaniny w sali plenarnej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki