FANDOM

Mario Blanilandés- meksykański polityk, samorządowiec, z wykształcenia historyk. W latach 1905–1907 szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Meksyku, w 1907 minister bez teki w rządzie Jorge Patollesa, od 1907 poseł na Sejm, w latach 1910–1915 przewodniczący Klubu Parlamentarnego Dereco y Justicia, od czerwca 1916 prezydent Meksyku.

Mario Blanilandés
Mariusz Błaszczak (2).jpg
Zdjęcie z roku 1916 (koloryzowane)
Data i miejsce urodzenia 19 września 1869, Legiónielo
Prezydent Meksyku 1916-

Życiorys

Syn Luciano i Donaty Blanilandés. Ukończył studia na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Meksykańskiego z tytułem zawodowym magistra historii (1894). Odbył podyplomowe studia w Uniwersytecie Meksykańskim z zakresu samorządu terytorialnego i rozwoju lokalnego (1897) oraz w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leono Cabraiera w zakresie zarządzania w administracji (1906). Był słuchaczem IX promocji Krajowej Szkoły Administracji Publicznej (1901). Należał do Niezależnego Zrzeszenia Studentów i Stowarzyszenia Katolickiej Młodzieży Akademickiej. Był członkiem Porozumienia Centrum, następnie przystąpił do Dereco y Justicia. Zasiadł m.in. w zarządzie regionu stołecznego oraz radzie politycznej tej partii.

Kariera polityczna

Po studiach pracował w administracji samorządowej w Urzędzie Miasta Legiónielo. W latach 1901–1903 zasiadał w radzie nadzorczej Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej „Legiónielo”. W wyborach samorządowych w 1902 był kandydatem Komitetu Wyborczego Wyborców Justicia Dereco y Gobierno Autónomo na stanowisko prezydenta Legiónielo, w głosowaniu uzyskał 11,02% głosów i nie wszedł do II tury. W latach 1902–1904 pełnił funkcję zastępcy burmistrza stołecznej dzielnicy Voluntad. W grudniu 1904 objął stanowisko burmistrza Centro de la Ciudad.

W wyborach w 1905 bezskutecznie kandydował do Sejmu ze stołecznej listy DyJ. 31 października 1905 premier Casimiro Martinez powołał go na stanowisko szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Pełnił tę funkcję również w rządzie Jorge Patollesa do 4 listopada 1907. W latach 1906–1907 zasiadał także w sejmiku meksykańskim. 27 marca 1907 został powołany na stanowisko ministra-członka Rady Ministrów (tzw. ministra bez teki) w rządzie Jorge Patollesa. 7 września tego samego roku odwołano go z tej funkcji z jednoczesnym powołaniem na sekretarza stanu w KPRM przy zachowaniu stanowiska szefa kancelarii. Od 11 września do 16 listopada 1907 ponownie był ministrem bez teki.

W wyborach parlamentarnych w tym samym roku z ramienia Dereco y Justicia uzyskał mandat poselski, otrzymując w okręgu podmeksykańskim 10 061 głosów. W marcu 1909 został rzecznikiem prasowym klubu parlamentarnego DyJ, a 3 sierpnia 1910 przewodniczącym klubu parlamentarnego tej partii. W wyborach w 1911 uzyskał reelekcję liczbą 44 319 głosów. Utrzymał także stanowisko przewodniczącego KP DyJ w Sejmie.

W 1915 został ponownie wybrany do Sejmu, otrzymując 73 139 głosów.

Prezydent Meksyku

1 czerwca 1916 roku został wybrany na prezydenta Meksyku po obaleniu Victoriano Huerty.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki