FANDOM

Bencsik Istvan Uros
Karoly Khuen-Hedevary (2)
Data i miejsce urodzenia 30 maja 1863, Kecskemét
Gubernator Republiki Węgierskiej 5 grudnia 1914-
Bencsik Uros- węgierski polityk, szlachcic, gubernator Republiki Węgierskiej.

Życiorys

Młodość

Bencsik Uros urodził się w rodzinie szlacheckiej Uroszów. Jego ojciec Ferenc Uros wysłał go na studia w kierunku prawniczym. Bencsik otrzymał gruntowne wykształcenie na Uniwersytecie Budapeszteńskim. Od 1884 do 1903 roku pracował jako adwokat w swojej kancelarii w Kecskemécie.

Działalność polityczna i społeczna

Od 1902 roku angażował się w działalność społeczną. Prowadził tajną organizację podtrzymującą węgierskie tradycje. W obawie przed represjami ze strony Austriaków opuścił Węgry w czerwcu 1903 i wyjechał do Filadelfii. Za granicą aktywnie działał na rzecz wyzwolenia Węgier. Gdy w marcu 1912 Rosja zaatakowała Austro-Węgry Uros rozpoczął prorosyjską kampanię, wierząc, że jest to okazja do uzyskania niepodległości od Austrii. Zamierzał powrócić do kraju, jednak ofensywa Niemiec i odrzucenie Rosji spowodowały, że Węgry znów znalazły się pod władzą Austrii i Uros pozostał w USA. W 1914 roku, gdy Rosja wypowiedziała wojnę Austro-Węgrom Uros pewny porażki Austriaków powrócił do kraju. Po powstaniu autonomicznych Węgier Uros był zastępcą gubernatora Budapesztu Morica Esterhazyego.

Gubernator Republiki Węgierskiej

Pod koniec listopada car uznając, że obecny system na Węgrzech nie sprawdza się zbyt dobrze polecił połączenia gubernii w jedno państwo. Na gubernatora będącego jego przedstawicielem mianował prorosyjskiego Urosza. Bencsik Uros został zaprzysiężony na gubernatora Republiki Węgierskiej 5 grudnia 1914 roku w Budapeszcie. Ustanowienie Republiki zwiększyło autonomię Węgier i polepszyło ich sytuację na arenie międzynarodowej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki