FANDOM

Andrew Caulfield
220px-Oswald West
Andrew Caulfield w 1908
Data i miejsce urodzenia 15 maja 1873, Dunedin
Andrew Caulfield- Nowozelandzki generał, członek Rady Legislacyjnej w latach 1902-1906, dowódca sił zbrojnych Nowej Zelandii w wojnie z Soumilatem.

Życiorys

Młodość

Andrew Caulfield urodził się 15 maja 1973 roku w Dunedin (prowincja Otago). Uczęszczał do szkoły w Dunedin, a od 1890 roku kontynuował naukę w Christchurch. W wieku 19 lat poszedł do szkoły wojskowej w Wellington. Od 1896 roku działał również w Liberalnej Partii Nowej Zelandii.

Działalność polityczna

Aktywnie działał w Partii Liberalnej, z której ramienia wystartował w 1902 roku do Rady Legislacyjnej, gdzie zasiadał przez 4 lata. Po objęciu stanowiska dowódcy wojsk w prowincji Nelson wycofał się na jakiś czas z polityki.

Kariera wojskowa

Caulfield szybko zdobył stopień porucznika, a w 1907 roku awansowano go na generała. Od 1913 roku był głównym dowódcą sił zbrojnych w prowincji Nelson. Gdy w listopadzie 1914 roku wybuchła wojna między Nową Zelandią, a soumilem Bhaskarem, Caulfield i Meritch dowodzili fortyfikacją wybrzeży Wyspy Południowej. Po odwołaniu ze stanowiska głównego dowódcy generała Carla Jervisa, po utraceniu przez niego Wyspy Północnej 19 listopada, jego następcą mianowano Caulfielda. Caulfield był jednym z głównych twórców planu odbicia wyspy, który przedstawiono 6 grudnia w nowej stolicy kraju, Invercargill. 9 grudnia rozpoczęto szykowanie desantu, który wylądował około 15 km na północ od Wellington 11 grudnia. W trwającej 4 dni bitwie wojska dowodzone przez Caulfielda zmusiły armię Soumilatu do wycofania się z miasta. W kampanii dowodzona przez Caulfielda grupa wojsk 22 grudnia zdobyła Foxton, gdzie przeniesiono wkrótce sztab armii, a 5 stycznia Napier. Dowódcy zakładali, że zajęcie całej wyspy zajmie jeszcze od jednego do trzech tygodni spodziewając się silnego oporu w Auckland. Jednak 9 styczna 1915 po krótkiej bitwie Nowozelandczycy wyparli z Auckland soumila i resztę znajdujących się na Wyspie Północnej jego wojsk i Caulfield na czele armii wkroczył do miasta.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki